Tartu Postimees: Autodele loodud teatrikogemus

Madlen Siniallik, Tartu Postimees, 11.05.2021

Piirangute kiuste on Tartu Uuel Teatril õnnestunud rahva ette tuua uus lavastus. Möödunud tormilise aasta ja ebakindla tuleviku vaimus on sündinud ERMi tagumises parklas etendamiseks düstoopiline teos «Kõigi piirangute lõpp», mille sümbolism pakub mõtteainet mitmeks päevaks.
Turvalisuse tagamiseks peab publik etenduse ajaks oma autodesse jääma. Või oleks õigem öelda, et lavastuse ulmelises maailmas ongi publikuks autod? Sest seekord on just sõidukid need, millel enne teatrisse lubamist temperatuuri kontrollitakse ning mis oma kohta otsides end eelseisvaks kultuurisündmuseks õigele lainele peavad häälestama.

Mesijutt autodele
Näitlejadki kõnetavad autosid ja räägivad neile mesijuttu, mille allegooriad toovad esialgu muige suule. Stseen venib aga nii pikaks, et intiimsed kommentaarid, millele teine pool ei vasta, hakkavad tunduma kui väljavõtted tuleviku ahistamisskandaalist, kus ohvriks autod.
Nii sellele kui ka hilisematele stseenidele annavad aga sarmi Ekke Heklese ja Martin Korgi mahedad hääled, mis jõuavad kuulajateni autoraadiost. Isegi siis, kui näitlejaid on teiselt poolt lava keskel asuvat kuplit vaevu näha, annavad nende ilmekad hääled toimuvat hästi edasi. Pähe turgatab mõte, et nende hääli võiks muulgi ajal hea meelega raadiost kuulata.
Lavastuse keskmes on kuppel, selles on kümme aastat elanud ja töötanud kultuuritegelane, keda kehastab Nero Urke. Talle on seltsiks pilves peituv olend, kes peab temaga dialoogi.
Vestlustes võib mees tunduda kohati nõdrameelne või veider (eks kultuuriinimestel olegi tihti väiksed kiiksud küljes), kuid etenduse edenedes selgub, et esialgu mõistlikuna paistnud pilv on salakaval tehisintellekt, kes temaga mängib.
Huvitava kontrastina on just põlisinimene see, kes on suletud futuristliku välimusega kuplisse, sel ajal kui väljas, «päris» maailmas tegutsevad uued inimesed. Justkui oleks tegu loomaaiaga, kus saab vaadata väljasuremisohus liigi viimseid esindajaid. Ainult et selles düstoopias ei paista liigirikkus väga suur väärtus olevat ning kultuuriinimest hoitakse selleks, et ta saaks oma töö lõpetada.
Viimasel aastal üha tavalisemaks muutuva kodukontori tööga seoses on palju olnud juttu sellest, et toas kinni istujal võib füüsiline aktiivsus olla liialt väike. Kultuuritegelane aga pole kupli all kinni oldud aastatega kangeks jäänud, just vastupidi - kolmest näitlejast on tema kõige füüsilisem, näidates kehakeelega välja põlisinimeses peituvat laia emotsioonide gammat. Tema kõrval mõjuvad tõukeratastel ringi sõitvad Hekles ja Kork stoilisena.
Lavastuse põhikonflikt on küll põlisinimesest ja väljas toimetavate uute inimeste vahel, kuid nagu elus ikka, ei ole kõik mustvalge. Ka esialgu «ühel poolel» olevate tegelaste vahel hakkavad hargnema väärtuste ebakõlad. Need toovad etendusse realistlikud pooltoonid ja kompromisside otsingu.

Tuleviku teater
Lavastusse on lükitud palju koroonaajaga seonduvaid detaile, mille tähendust on võimendatud. Senine maailmakord on hääbumas ja põlisinimeste aeg on möödumas, saabumas on uute, oma kehaga teadusel mängida lasknud inimeste aeg. Oma mullis istujale ilmub pimedast välismaailmast valguskiir: toidukuller neljakandilise seljakotiga, milles peitub elujõud. Pärast kontakti teise inimesega tuleb puhastada nii keha kui ka mälu.
Tuleviku teatri märgiks võib pidada sedagi, et esietendusel ei tunnustatud näitlejaid aplausiga, vaid autode tuututamine ja ohutulede vilgutamine näitas, et etendus meeldis publikule. Peab vaid lootma, et läheduses elavad lapsevanemad ja varajase unega inimesed end autosignaalide aplausist segada ei lase.

ERMI TAGUMISES PARKLAS
• Tartu Uue Teatri «Kõigi piirangute lõpp» esietendus 6. mail ERMi tagumises parklas.

• Autor-lavastaja Ivar Põllu.
• Kunstnik Kristiina Põllu. • Valguskunstnik Rene Liivamägi. • Näitlejad Nero Urke, Ekke Hekles ja Martin Kork.

• Kupli kujundanud Jaanus Orgusaar. • Muusika Ekke Västrik.
• Kõik maikuu etendused on välja müüdud.


Madlen Siniallik  teatrikriitik
Jaga

Vaata lisaks

Registreeri